Ditt nya gruppavtal kommer att levereras (driftsättas) den 2025-01-09.
Här kommer information om vad du behöver göra för att få det att
fungera. Välj rubrik nedan för att läsa det som berör just dig.
För dig som idag har det gamla gruppavtalet
För dig som idag har ett gruppavtal krävs inga särskilda åtgärder.
Aktivering sker automatiskt. Det som från datumet ovan kommer att märkas
är att TV-utbudet motsvarar ditt val av Lagom eller Stor och att
hastigheten på bredbandet ökar till ca 1000 Mb/s (kan mätas med
Bredbandskollen).
Ditt nya avtal med föreningen kommer att börja gälla från årsskiftet och
synas på din november faktura.
Ny router och TV-Hub
Om du önskar få den nya utrustning som ingår, dvs router och TV-box, kan
du efter den 9/1 beställa den endera på Mitt Telia eller genom att ringa
till kundtjänst på 020-202070. Utrustningen skickas till dig på den
adress där bredbandet finns. Om utrustningen skall skickas till annan
adress skall man alltid ringa kundtjänst. Detta är speciellt viktigt att
tänka på för dig med fritidshus.
OBS – din gamla utrustning kommer att fortsätta fungera som tidigare så
du behöver inte byta. Vi tycker dock att du skall testa den nya
TV-Huben! Den nya utrustningen kommer att ägas av Telia och inte som
tidigare av fiberföreningen.
För dig som idag INTE har det gamla gruppavtalet
Två saker måste göras:
1. Uppsägning av eventuellt befintligt bredband som inte levereras av
Telia. Det skall vara uppsagt och nedtaget till leveransdatum ovan för
att slippa dubbla avgifter och inte ”krocka”.
2. Aktivering av ditt nya gruppavtal görs via telia.se/aktivera eller
genom att ringa till kundtjänst på 020–202070. Detta kan göras först vid
leveransdatumet ovan och skall göras av den som kommer att nyttja det.
Detta kan vara du själv men också en eventuell hyresgäst.
Uppsägning av befintligt bredband
Om du alltså idag på din fiber har ett bredband från någon annan än
Telia, skall du för att slippa dubbla avgifter säga upp det i tid. Detta
görs lämpligen till leveransdatumet ovan. Har du andra tjänster, till
exempel TV, som köpts från din bredbandsleverantör behöver dessa sägas
upp då man inte kan ha TV från mer än en leverantör. Kontakta din
tjänsteleverantör för besked.
Har du köpt streamingtjänster direkt från leverantörer som ex.vis Amazon
Prime eller Netflix, bör dessa fortsätta fungera som tidigare på ditt
nya bredband.
Streaming och TV-paket som du sagt upp eller vill ha, kan du sedan titta
efter dels direkt hos Telia, men också via zmarket.se.
Aktivering av ditt nya gruppavtal
För dig som inte tidigare haft ett gruppavtal gäller alltså att du från
datumet ovan skall aktivera ditt gruppavtal, något som måste göras för
att tjänsterna skall börja fungera.
Du gör detta genom att gå till telia.se/aktivera eller genom att ringa
till kundtjänst på 020-202070.
Utrustningen som krävs, dvs router och TV-box har vi beställt till
fiberföreningen (21 satser) och info om hur/var de kan hämtas kommer
inom kort i riktat mail till berörda.
Den nya utrustningen kommer att ägas av Telia och inte som tidigare av
fiberföreningen.
Ditt nya avtal med föreningen kommer att börja gälla från 2025-01-01 och
din valda tjänst kommer att synas på din november faktura.
Aktiveringen kan göras varifrån som helst och man behöver inte vara
uppkopplad via fibern när detta görs.
Vid aktivering via webben skall man välja de tjänster som är utan
kostnad dvs pris 0 kr/mån!
För dig som hyr ut din fastighet
För dig finns två varianter, beroende på om det redan idag finns ett
gruppavtal eller om gruppavtalet är nytt. Generellt bör hyresgästen vara
den som är registrerad hos Telia för gruppavtalet. Detta förändrar inget
i avtalet med fiberföreningen och faktura för gruppavtalet kommer alltid
till fastighetsägaren.
En fördel med att ha hyresgästen registrerad är att om hyresgästen
prenumererar på någon extra tjänst så kommer faktura på detta till
hyresgästen. Vi rekommenderar att du som uthyrare även om du idag har
gruppavtal, att flytta över gruppavtalet från dig till hyresgästen.
Detta görs enkelt via kundtjänst.
Sammanfattningsvis;
Om du har beställt ett nytt gruppavtal: Låt hyresgästen vara den som
aktiverar tjänsten. Utrustningen levereras då direkt till hyresgästen.
Om du idag har ett gruppavtal: Gruppavtalet är då troligen registrerat i
ditt (ägarens) namn. Om du då beställer ny utrustning, detta är ju inte
nödvändigt då den befintliga fortsätter att fungera, så kommer den att
skickas till fastigheten men i ditt namn. Du kan då välja att beställa
via kundtjänst och ändra leveransadress till din bostad eller bättre,
meddela kundtjänst att gruppavtalet avaktiveras på dig och ge dem namnet
på din hyresgäst. Sedan kan hyresgästen beställa ut utrustningen i sitt
namn.
Om hyresgästen flyttar / du får en ny hyresgäst: Utrustningen tillhör
Telia. Står utrustningen registrerad på dig som hyresvärd behöver man
inget göra då utrustningen står kvar i fastigheten. Är utrustningen
registrerad på hyresgästen är denne ansvarig och skall kontakta Telia
som då skickar ett returpaket för utrustningen. En ny hyresgäst kan
sedan aktivera gruppavtalet på sig och får du utsänt ny utrustning
enligt vår instruktion på hemsidan.
TIPS: gör så här för att för att inte behöva ansluta dina enheter till den nya router på nytt
För att ditt byte till ny router skall ske så smidigt som möjligt och
att alla dina enheter som t.ex. PC, mobiler, skrivare och andra enheter
skall fortsätta att koppla upp sig till ditt wifi utan problem, skall du
ändra nätverksnamn (SSID) och WiFi-lösenord till samma som för den gamla
routern.
Läs om hur man enklast gör detta:
Klicka här om du vill vill använda appen Telia Smart Control: Döp om routerns trådlösa nätverk (telia.se)
Klicka här om du vill ändra direkt i din webbläsare: Byt nätverksnamn och lösenord på routern Technicolor EWA 1330 (F1) – Telia Företag
Kom igång guide för bredband hittar du här.
Hälsningar styrelsen MittOrust fiber