Checklista vid problem

Om du får störningar på TV eller när du surfar

Om du har fått problem med att något inte fungerar som det ska, följ då nedanstående steg uppifrån och ner (ringer du kundtjänst är annars detta det första dom ber dig göra).

Du kan givetvis börja med steg 4 eller 5 beroende på ditt problem, men om detta inte hjälper gör allt i tur och ordning. Det finns också ytterligare råd i andra frågor att läsa på https://www.otfiber.se/problem-med-wifi/.

1. Kontrollera kablar

Kontrollera att alla kablar sitter i ordentligt och inte glappar, även i router och CPE.

2. Om lampor på någon utrustning inte lyser

Kontrollera att nätsladd sitter i utrustningen och i vägguttag.

Kontrollera att det finns spänning i vägguttaget så att inte säkring eller jordfelsbrytare löst ut.

3. Omstart av Mediaomvandlare (CPE)

Dra ut nätsladden ur vägguttagert (OBS inte fiberkabeln!), vänta 10 sek och sätt i den igen och låt CPEn starta om (blå lampa med fast sken och två som blinkar grönt).

4. Omstart av Router

Liten omstart: dra ut nätsladden, vänta 10 sek och sätt i den igen. Obs att det tar en stund för den att starta om. Om detta inte hjälper.

Stor omstart = reset (OBS att om du gjort egna inställningar i routern kommer dessa att behöva göras om): leta reda ett litet hål på baksidan märkt ”reset”. Ta ett gem eller något med fin spets som inte kan gå av, stick in spetsen i hålet och tryck, vänta ca 30 sek, släpp sedan trycket och routern skall starta om.

5. Omstart av TV-box (Arris, svart rund låda)

Liten omstart: dra ut nätsladden på baksidan, vänta 10 sek och sätt i den igen. Om detta inte hjälper.

Stor omstart = reset: dra ur nätsladden, vänta 10 sek, tryck ner knappen på ovansidan, håll den intryckt och sätt tillbaka nätsladden, vänta till dess att lampan slutat blinka gult och åter lyser rött med fast sken, släpp upp knappen. Boxen startar nu om vilket kan ta en stund. Du ser förloppet på TV:n.

6. Om inte ovanstående hjälper – Ring kundtjänst

Har du vårt gruppavtal med Telia ringer du 020-202070.

Annars är det din tjänsteleverantör du skall kontakta. Kontaktinformation finns på https://zmarket.se/privat/felanmalan.