Ditt nya gruppavtal kommer att levereras (driftsättas) den 2024-11-04. Här kommer information om vad du behöver göra för att få det att fungera. Klicka nedan för att läsa det som berör just dig.
För dig som idag har det gamla gruppavtalet
För dig som idag har ett gruppavtal krävs inga särskilda åtgärder. Aktivering sker automatiskt. Det som från datumet ovan kommer att märkas är att TV-utbudet motsvarar ditt val av Lagom eller Stor och att hastigheten på bredbandet ökar till ca 1000 Mb/s (kan mätas med Bredbandskollen).
Ditt nya avtal med föreningen kommer att börja gälla från årsskiftet och synas på din nästa faktura. För dig som idag har “Stor” men byter till Lagom, så kommer “Stor” att ligga kvar till 27 december.
Ny router och TV-Hub
Om du önskar få den nya utrustning som ingår, dvs router och TV-box, kan du efter den 4/11 beställa den endera på Mitt Telia eller genom att ringa till kundtjänst på 020-202070. Utrustningen skickas till dig på den adress där bredbandet finns. Om utrustningen skall skickas till annan adress skall man alltid ringa kundtjänst. Detta är speciellt viktigt att tänka på för dig med fritidshus.
OBS – din gamla utrustning kommer att fortsätta fungera som tidigare så du behöver inte byta. Vi tycker dock att du skall testa den nya TV-Huben! Den nya utrustningen kommer att ägas av Telia och inte som tidigare av fiberföreningen.
För dig som idag INTE har det gamla gruppavtalet
Två saker måste göras:
- Uppsägning av eventuellt befintligt bredband som inte levereras av Telia. Det skall vara uppsagt och nedtaget till leveransdatum ovan för att slippa dubbla avgifter.
- Aktivering av ditt nya gruppavtal via telia.se/aktivera eller genom att ringa till kundtjänst på 020–202070. Detta kan göras först vid leveransdatumet ovan och skall göras av den som kommer att nyttja det. Detta kan vara du själv men också en eventuell hyresgäst.
Uppsägning av befintligt bredband
Om du alltså idag på din fiber har ett bredband från någon annan än Telia, skall du för att slippa dubbla avgifter säga upp det i tid. Detta görs lämpligen till leveransdatumet ovan. Har du andra tjänster, till exempel TV, som köpts från din bredbandsleverantör behöver dessa sägas upp då man inte kan ha TV från mer än en leverantör. Kontakta din tjänsteleverantör för besked.
Har du köpt streamingtjänster direkt från leverantörer som ex.vis Amazon Prime eller Netflix, bör dessa fortsätta fungera som tidigare på ditt nya bredband.
Streaming och TV-paket som du sagt upp eller vill ha, kan du sedan titta efter dels direkt hos Telia, men också via zmarket.se.
Aktivering av ditt nya gruppavtal
För dig som inte tidigare haft ett gruppavtal gäller alltså att du från datumet ovan skall aktivera ditt gruppavtal, något som måste göras för att tjänsterna skall börja fungera och för att du skall få den utrustning som krävs, dvs router och TV-box.
Du gör detta genom att gå till telia.se/aktivera eller genom att ringa till kundtjänst på 020-202070.
Ditt nya avtal med föreningen kommer att börja gälla från leveransdatumet ovan och din tjänst kommer att synas på din första faktura.
Aktiveringen kan göras varifrån som helst och man behöver inte vara uppkopplad via fibern när detta görs. Om du skall göra aktiveringen och idag inte har ett bredband och därför ingen router att koppla in, så har föreningen några få routrar att dela ut för detta.
Vid aktivering via webben skall man välja de tjänster som är utan kostnad! Bilden nedan är för “Lagom”. Har du valt “Stor” kommer priset i bilden nedan för “Stor” att vara 0 kr/mån.
Ny utrustning
På slutet av ditt val, efter det som bilden nedan visar, väljer du att beställa router och TV-box (HUB), båda skall ha priset 0 kr.
När du efter den 4/11 gjort din aktivering kommer du att få din nya utrustning (router, TV-Hub och fjärrkontroll) skickad till dig på den adress där bredbandet finns. Om utrustningen skall skickas till annan adress skall man alltid aktivera genom att ringa kundtjänst. Detta är speciellt viktigt att tänka på för dig med fritidshus vid aktivering av ditt gruppavtal.
Den nya utrustningen kommer att ägas av Telia och inte som tidigare av fiberföreningen.
För dig som hyr ut din fastighet
För dig finns två varianter, beroende på om det redan idag finns ett gruppavtal eller om gruppavtalet är nytt. Generellt bör hyresgästen vara den som är registrerad hos Telia för gruppavtalet. Detta förändrar inget i avtalet med fiberföreningen och faktura för gruppavtalet kommer alltid till ägaren.
En fördel med att ha hyresgästen registrerad är att om hyresgästen prenumererar på någon extra tjänst så kommer faktura på detta till hyresgästen. Vi rekommenderar att du som uthyrare även om du idag har gruppavtal, att flytta över gruppavtalet från dig till hyresgästen. Detta görs enkelt via kundtjänst.
Sammanfattningsvis;
Om du har beställt ett nytt gruppavtal: Låt hyresgästen vara den som aktiverar tjänsten. Utrustningen levereras då direkt till hyresgästen.
Om du idag har ett gruppavtal: Gruppavtalet är då troligen registrerat i ditt (ägarens) namn. Om du då beställer ny utrustning, detta är ju inte nödvändigt då den befintliga fortsätter att fungera, så kommer den att skickas till fastigheten men i ditt namn. Du kan då välja att beställa via kundtjänst och ändra leveransadress till din bostad eller bättre, meddela kundtjänst att gruppavtalet avaktiveras på dig och ge dem namnet på din hyresgäst. Sedan kan hyresgästen beställa ut utrustningen i sitt namn.
Om hyresgästen flyttar / du får en ny hyresgäst: Utrustningen tillhör Telia. Står utrustningen registrerad på dig som hyresvärd behöver man inget göra då utrustningen står kvar i fastigheten. Är utrustningen registrerad på hyresgästen är denne ansvarig och skall kontakta Telia som då skickar ett returpaket för utrustningen. En ny hyresgäst kan sedan aktivera gruppavtalet på sig och får du utsänt ny utrustning enligt vår instruktion på hemsidan.
TIPS: Gör så här för att inte behöva ansluta dina enheter till den nya routern på nytt
För att ditt byte till ny router skall ske så smidigt som möjligt och att alla dina enheter som t.ex. PC, mobiler, skrivare och andra enheter skall fortsätta att koppla upp sig till ditt wifi utan problem, skall du ändra nätverksnamn (SSID) och WiFi-lösenord till samma som för den gamla routern.
Läs om hur man enklast gör detta:
- Klicka här om du vill ändra direkt i din webbläsare: Byt nätverksnamn och lösenord på routern Technicolor EWA 1330 (F1) – Telia Företag
- Klicka här om du vill vill använda appen Telia Smart Control: Döp om routerns trådlösa nätverk (telia.se)